Veaceslav Mirza, Director General INCASO, invitatul emisiunii Tara lui Dogaru! CINE ÎMPRUMUTĂ TREBUIE SĂ ȘTIE!
Sinteza interviului:
Deși băncile / organizatiile de microfinantare și-au înăsprit condițiile de acordare a creditelor, volumul împrumuturilor solicitate și acordate a crescut.
A crescut și cultura juridică a populației.
Colectorului îi este mai usor să comunice cu debitorii care au citit atent și cunosc prevederile contractului.
Cu cât mai transparente sunt condițiile unui împrumut pentru consumator, cu atât este mai ușor de recuperat creanâa neachitată în termen.
Unii consideră că băncile sau organizațiile de microfinanțare sunt intersați în calcularea de penalități de întârziere și în urmărirea de bunuri pentru stingerea datoriei. Nu este adevarat. Banca sau organizația de microfinanțare are un singur interes – să respectați contractul și să returnați âmprumutul, nici mai târziu, nici mai degrabă.
Costurile în faza judiciară și de executare sunt mari, eficiența executorilor este mică, suplimentar la acestea este vorba de timp unde banii nu lucrează și de provizioane pe care banca trebuie să le formeze.
Împrumutați bani doar de la bănci și organizații de microfinanțare. Evitați acordarea de împrumuturi rudelor sau atragerea de împrumuturi de la cămătarii privați.
Debitorul statistic este: persoană necăsătorită, în vârstă pâna la 30 de ani, fără loc de muncă stabil.
A crescut calitatea înfăptuirii justiției la examinarea cazurilor ce privesc creditele de consum.
Istoria creditară se formează deja acum, iar orice sumă neachitată chiar și mică, poate afecta bonitatea creditară și posibilitatea de a atrage un împrumut mai mare, de exemplu – ipotecar.
Când accesați un împrumut, citiți atent contractul, evaluați-vă corect capacitațile de plată, țineți cont de alte costuri planificate pentru perioadele ce urmează, inclusiv faptul că iarna facturile sunt mai mari.
Cel care solicită un împrumut de consum urmează să fie prudent la:
- Are întradevar nevoie de acest împrumut
- Să înteleagă câți bani împrumută și câți urmează să întoarcă
- Dacă modificați datele de contact – informați compania care v-a împrumutat
- Comunicați cu compania care v-a imprumutat sau colectorul dacă aveți întârzieri în plata
- Evitați strategia struțului. Dacă sunteți în întârziere de plată, contactați clientul/colectorul, comunicați, solicitați eșalonarea sau restrusturarea creditului.