Datorii bune versus datorii rele. Cum gestionăm datoriile rele?
Dezbaterile pe teme de educație financiară abordează des subiectul datoriilor prin comparație, datorii bune versus datorii rele.
Prin prisma specialiștilor în domeniu, o astfel de clasificare este una pragmatică, pentru că vizează exclusiv modul în care debitorul respectă angajamentele față de creditor și returnează împrumutul.
O altă abordare este cea psihologică, care identifică motivația clientului și poate clasifica datoriile în bune sau rele, în funcție de modul în care acestea au fost realizate.
Se poate observa printre sfaturile de educație financiară, că orice împrumut care nu aduce plusvaloare reprezintă o datorie rea. Mai mult, consultanții în afaceri recomandă să apelăm la împrumuturi financiare doar pentru investiții menite să producă profit sau atunci când cumpărăm bunuri a căror valoare rămâne constantă sau crește.
Realitatea face ca lucrurile făcute „ca la carteˮ să nu funcționeze întodeaună în practică, de aceea motivațiile personale care determină o persoană să devină clientul unei instituții de creditare sunt mult mai nuanțate, respectiv subiective. Trebuie să recunoaștem că nu toți avem afaceri de succes sau puțini dintre noi ne gândim la plusvaloare atunci când ne cumpărăm o mașină nouă ori atunci când decidem să facem „euro-reparațieˮ în casă.
Motivația personală, care poate veni din necesitate sau din orgoliu, ne împinge să devenim clienți ai firmelor care oferă credite. Problema performanței creditare nu reprezintă un obstacol în sine, pentru că, de cele mai multe ori, nu prea atragem atenția asupra riscurilor generate de gradul ridicat de îndatorare.
Concluzia psihologică trece dincolo de rigurozitatea financiară și evidențiază faptul că un credit devine rău, în principal în două situații: când este făcut din orgoliu (pentru a avea un lucru mai bun/ mai frumos/ mai scump decât cumătrul) sau din necesitate (casa se dărâmă și trebuie reparată). Ambele situații întăresc ideea care spune că niciunul dintre aceste tipuri de credite nu aduce profit. Definitorie pentru firea umană este nevoia, iar când avem senzația unei necesități urgente, spiritul critic și evaluativ nu doar că se estompează, ci caută și găsește argumente care sa susțină necesitatea realizării unui împrumut.
Astfel, pentru a ne face înțeleși trebuie să evidențiem faptul că un credit rău poate fi definit ca un împrumut pentru „ceva” de care nu avem cu adevărat nevoie sau îl vrem, deși nu ni-l permitem. Evaluând statisticile de creditare observăm că aceste credite, considerate ca fiind rele, reprezintă un procent semnificativ din totalul creditelor acordate.
Incaso înțelege nevoile dumneavoastră și dorința de a vă depăși nu doar limitele personale, ci și cele financiare, de aceea și-a propus să vă ajute să vă țineți promisiunile și să achitați datoriile către instituțiile de creditare.
Dacă ați luat un astfel de credit, conduși de o necesitate subiectivă, uitând sau ingnorând situația dumneavoastră financiară, primul lucru pe care trebuie să îl înțelegeți este că aceste datorii rele pot crea alte datorii sau mai rău, pot duce la pierderea unei părți importante din averea dumneavoastră.
În acest caz trebuie să apelați imediat la un reprezentant Incaso și să începeți să economisiți, pentru a restitui creditele făcute.
În luna decembrie, Incaso oferă o reducere de până la 100% la penalități și costuri pentru achitarea datoriilor procesate de către noi. Grăbiți-vă să scăpați de datoriile rele și să intrați în noul an fără probleme.