Ai cumpărat produse sau servicii și nu ai fost mulțumit de ele? Iată ce poți face

Ai cumpărat produse sau servicii și nu ai fost mulțumit de ele? Iată ce poți face

 Shopping-ul online a devenit un obicei util și rapid, mai ales în timpul pandemiei, însă această practică vine la pachet cu riscul de a primi produse care nu corespund cu descrierea, de o calitate precară sau cu termenul de valabilitate expirat.

Din fericire pentru clienți legea privind protecția consumatorilor le oferă anumite drepturi și mecanisme de protecție în asemenea cazuri.

Este important să cunoaștem și faptul că produsele puse la dispoziție trebuie să fie însoţite de certificate de conformitate sau de declaraţii de conformitate.

Conform prevederilor art. 18 pct. 2 din Legea privind protecția consumatorului este stipulat:
,,În cazul unei neconformităţi, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate gratuit, prin reparare sau înlocuire, ori să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului sau restituirea contravalorii pentru acest produs prin rezoluţiunea contractului.”

Pentru a beneficia de drepturile dvs legale este necesar să scrieți o reclamație către vânzător și să o depuneți fizic în cazul în care ați cumpărat dintr-un magazin anume sau pe poșta electronică a companiei în cazul cumpărăturilor online.

Dacă cererea dvs este ignorată puteți apela la linia fierbinte a Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței la numărul 0-800-28-028.

Reclamația trebuie să conțină:
-Nume, prenume, adresa, telefon etc;
-Date referitoare la operațiunea efectuată sau nemulțumirea asupra obiectului/serviciilor cumpărate;
-Motivului care v-a determinat să scrieți reclamația;
-Anexarea dovezilor după caz;
-Datele despre locul și ora incidentului;
-Modul în care doriți să obțineți răspuns, semnătura și data.

În urma declarației, Legea privind protecția consumatorului, articolul 12, alin. 14 prevede:
”Consumatorul este în drept să pretindă vînzătorului, prestatorului remedierea sau înlocuirea gratuită ori reducerea corespunzătoare a prețului sau restituirea contravalorii produsului, serviciului prin rezoluțiunea contractului pentru acest produs, serviciu, precum şi despăgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate în cadrul termenului de garanţie sau termenului de valabilitate, sau pînă la data de minimă durabilitate, cu condiţia respectării de către consumator a instrucţiunilor de instalare, utilizare şi a regulilor de păstrare, prevăzute în documentele de însoţire”.

În cazul în care consumatorul nu este de acord cu rezultatele examinării reclamaţiei sau în cazul refuzului de a satisface reclamația, consumatorul are dreptul să se adreseze organelor abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor sau conform procedurii civile în instanţa de judecată, anexând la petiţie copia de pe răspunsul vânzătorului sau în cazul refuzului tacit, documentele care confirmă depunerea reclamației în adresa vânzătorului.

Vă recomandăm să fiți atenți înainte de a face o achiziție importantă și să citiți minuțios clauzele contractului pentru a evita potențialele neplăceri.

Cristina Cujba, Jurist INCASO